www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

17aug/112

Trollhättanben járva…

Egy szép Saab a sok közül...

Most hét végén volt szerencsém életemben először Svédországban járni, pedig gondolatban már sokszor megfordultam ott. Magam a svéd acél megszállottja vagyok már több, mint nyolc éve, autómat azóta nem "tudom" eladni, valahogy nem akaródzik, pedig köztudottan autócserélgető vagyok. Göteborgban egy sportverseny miatt jártam, kb. két éve megszállottan gyorstollaslabdázom (más néven speedbadminton) egészen eredményesen. Összekötve hát a kellemest a még kellemesebbel, ha már Göteborg, természetesen Trollhättan is, a Saab fellegvára. Trollhättanben minden a Saabról szól. A város lakói valamiért szinte mind Saabot vezetnek, ahogy általában Svédországban mindenhol, itt is minden autó makulátlan, karcnélküli, ahogy kell, illetve ahogy autót mi még nem láttunk itthon.

Ilyen volt az első Saab-om, csak négyajtós

Trollhättan a vártnál szebb helyszín, nem csak a Saab múzeum és a gyár helyezkedik itt el, hanem múzeum komplexum, két hatalmas zsiliprendszer a mindent beterítő folyón és rengeteg zöld, amerre a szem ellát. A zöld fogalmát Svédországban amúgy is új alapokra lehet helyezni, a rendkívül szeszélyes, de lédús időjárástól ugyanis elképesztő színben pompázik minden.

Trollhattani zsilip

A gyár maga a múzeumtól teljesen elkülönítve, pár kilométerrel odébb fekszik egy hatalmas területen. Oda be persze földi halandónak lehetetlen bejutni, legalábbis a portás a kérdésemre elnéző mosollyal válaszolt.

A múzeum kívülről akár egy közönséges épület is lehetne, alig feltűnő a Saab logo az ajtón. Belépve a szentélybe szép kép fogad minket. Az összes valaha gyártott Saab tulajdonképpen gyári állapotban, kivéve a Carlsson-féle versenyautók, persze. Egy fehér NG (New Generation) 900-as például pre-production autóként került ide, 001-es számmal, kilométer-órája pedig a büszke 000005-öst viseli, mutatva, hogy a minimális gyári futószalagon kívül nem volt még bejáratva. Érdekes látni, hogy saját autóm is ugyanúgy feszít ott a gyári múzeumban, mint itthon a garázsban, kivéve a km-ek számát és leszámítva a belső tér egy-két kopását (na meg persze ezer más dolgot, de ez most nem számít). Nemcsak a létező autók vannak kiállítva, találni itt szép számmal koncepcióautókat is, melyek soha nem kerültek gyártásba. Sok ilyen autóért igencsak kár, bár a legújabb 9-5-ösben, mely immár kínai-svéd acél lett, elég sok szép dolog lett átvéve, például a kormány, melyhez hasonlót először valamelyik koncepció-autóban láttam.

A múzeum nagyon szép, bár kicsit kicsinek tartom az egész teret és hiányoltam a shop-ot is, amelyben kedvenc autóink modell-másolatát meg lehet vásárolni.

DéTé

Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print