www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

19jún/113

3 inch, 1:55, avagy a “Matchbox” méret

Mercedes DTM 1:55

Eddig még sosem írtunk egy olyan méretarányról, amely talán mindennek az eredője. Az ötvenes évek óta, az egyik legismertebb márka, a Matchbox méretaránya azóta is emberek millióit hozza lázba. Arról, hogy ez pontosan mennyi, megoszlanak a vélemények. Találkoztam olyan nagynevű oldallal is, mely szerint a Matchbox-ok 1:87-esek (itt természetesen nem a King Size-ról beszélek), de nagyon gyakran olvashatunk 1:64-esről is. Az 1:87-es méret az úgynevezett H0, amely igen gyakran használt vasútmodell méret hazánkban. De a Matchbox ennél nagyobb volt, így sem 1:87-es, sem 1:64-es nem lehet. A méretarány valahol az 1:55 környékén lehet.

Citroen Mehari 1:55

A Norev ennek a méretaránynak az elnevezését másképp oldotta meg, talán pont e bizonytalanságok miatt az inchet hívta segítségül és nevezte el 3 inchesnek. A 3 inch centiméterre átváltva pontosan 7,62 cm, ez legalább a hosszát nagyjából behatárolja.

A francia márka rengeteg kisautót dob piacra ebben a méretben, különböző "sorozatokra" osztva őket. Létezik Racing, mely a versenyautókat mutatja be, a Showroom, mely napjaink autóit öleli fel, a Street Racer, mely tuning autókat vonultat fel, az Emergency, mely tűzoltókból, mentőautókból és rendőrségi autókból áll és nem utolsó sorban a Retro, mely az igen kultikus francia autók szerelmeseinek szól.

Ez utóbbiban megtalálhatjuk többek között a csodás Renault 4-est, a Peugeot 205 Gti-t, a Citroen DS-t és a Meharit, a Renault Dauphine-t és Alpine-t. A Showwroom mai autóiból szemezgetve találunk Porschét, Bmw terepjárót és még sok más szuper gépet. A Racingben már olyan autók is szerepelnek, mint a Mercedes DTM, vagy a Renault F1-es autója.

Ezen autók jellemzői a régi Matchboxokban megismert rugózás (!!!), az autók egy részénél fellehető fém alváz és a kitűnő minőség! Mindezek ellenére a kisautók ára mindössze 800 Ft.

Renault Megane Trophy 1:55

192018

Picture 1 of 4

DéTé

Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print
Hozzászólások (3) Trackbacks (0)
  1. I love reading these articles because they’re short but inforaimtve.

  2. Sziasztok!

    Annyit tennék hozzá, hogy a Siku a hetvenes években tért át 1:60-asról 1:55-ös méretarányra, és azóta több-kevesebb konzekvensséggel alkalmazza is ezt (bár sajnos az utóbbi időben egyre több 1:50-es méretarányú modellt ad ki, amelyek elég furán néznek ki az 55-ösök, pláne a régi 60-asok mellett a vitrinben).

    A Sikunak tehát soha nem az volt a szempont, hogy ugyanolyan hosszúak legyenek a kisautók, “elférjenek egy gyufásdobozban”, mint a Matchboxnál, így nem fordulhatott elő, hogy a londoni emeletes busz azonos hosszúságú, mint mondjuk egy VW Golf.

    A magam részéről ezt a következetességet nagyon sokra becsülöm, és lelkes gyűjtője vagyok a Siku modelleknek a mai napig. Véleményem szerint a játékautóknak is méretarányosaknak kell lenniük. A parkolóban – még ha egy kisgyerek íróasztalán vagy homokozójában épült is az – nem foglalhat el azonos helyet egy autóbusz és egy bogárhátú Volkswagen!

    Üdvözlettel,

    Gyuri

  3. Üdv!

    Kicsit dilettáns a cikk megközelítése, azért a kommentelő már utalt a lényegre:
    a Matchbox-nál , csakúgy mint a NOREV-nél , egyértelműen a fix hossz a lényeg, ami szintén 3″, a méretarány ebből származik és mindnél más . Annyi a korrekció ,
    hogy a hosszon kívül a dobozt is figyelembe kell venni. Azaz ha egy jármű hossz-szélesség-magasság értékei közül valamelyik kilóg a 2-1-1 aránysorból, akkor nem lehet ezt elérni.
    (pl. a Racing Mini azért csak 69 mm hosszú, mert ha 75 mm-re lenne felnagyítva, akkor vagy a szélessége vagy a magassága meghaladná a dobozét, ami kb. 4,0 cm)

    Az, hogy itt-ott konkrét arányokkal dobálóznak hozzá nem értők, onnan ered, hogy elvileg ugyan az 1:25 körüli motortól az 1:400 léghajóig bármilyen kicsinyítés előfordulhat a MB-nál, vannak tipizálható valódi méretek és ehhez kapcsolódó arányok.
    Egy általános személyautó (ma már inkább kiskocsi) valamivel 4 méter feletti méreténél pont 1:64 kell a 3″-hez, a kisebb autóknál ez elmehet 1:55-ig is.
    A teherautók 6-7 m körüli jellemző hossza viszont már a másik standard 1:87-re
    jön ki.
    (Érdekesség, hogy a közhiedelemben tévesen 1:43-nak mondott King Size sorozat autószállítójához azért pont jók a Superfast személyautók, mert a KS
    szintén fix, csak éppen 100-105 mm (mint a cigi!) hosszúságú, vagyis itt meg a kamion – egész pontosan a vontató, a pótkocsi nyilván már vele arányos – szintén kb. 1:64-re jön ki.)

    Mondjuk én az előző kommentelővel ellentétes véleményen vagyok. Gyerekkoromban játszásnál engem is zavart a “busz=bogárhátú” méretbeli anomália, felnőtt gyűjtögetőként viszont pont ez lett az én alapvetésem is, hogy ami 4x4x8-ban benne van – pótkocsisok, csuklós busz lehet 4x4x16 is –
    az kell, a többi nem…
    Ez így elsőre hülyeségnek tűnhet, pedig nem az elvakult MB-fanatizmus miatt
    választottam ezt.

    Én az élet megrontójának tartom azt a fajta vitrines gyűjtést, ahol az azonos léptékből fakadó különböző méretek miatt napokig kell illesztgetni az autókat, aztán pormentesítéskor egyesével emelgetni, stb…

    Én egy, a Matchbox-doboz sorolásával létrejött fakkos falipolc híve vagyok, ahol akár egyesével is cserélhetők-tisztíthatók a kisverdák, illetve pormentesen lezárható az egész.

    Szóval az a paradox helyzet, hogy az inkább gyűjtőknek szánt, fix léptékű és amiatt változó méretű autók gyerek-játékospolcszerűen állíthatók csak ki, míg a
    gyerekjátékként kezelt fix méretű autókból nagyon szigorú kinézetű bemutatót lehet csinálni :-)


Hozzászólás

(required)

No trackbacks yet.