www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

28máj/110

Interjú a Norev igazgatójával

Axel Fischer a jobb oldalon

Interjú Axel Fischerrel az új, saját Norev gyáráról

"Egyszerűen jobb, ha magunk gyártjuk!"

A Norev egy szokatlanul merész lépést tett: a Vaulx-en-Velin-i franciák szert tettek egy saját gyárra Kínában. A Modell Fahrzeug ennek kapcsán kérdezte a Norev igazgatóját, Axel Fischert.

M.F.: Mennyire van megelégedve a Norev-fejlesztésekkel?

Axel Fischer: Szerencsénk van, jó úton járunk, de még mindig nem olyan gyorsan haladunk rajta, mint szeretnénk.

M.F.: Szert tett egy saját gyárra Kínában. Miért?

Axel Fischer: Egy évvel ezelőtt kezdtük előkészíteni ezt a lépést, mára 300 ember dolgozik nálunk. Ez manapság valóban nem egy egyszerű, rizikómentes lépés. De meg vagyunk róla győződve, hogy ha a minőség terén valódi előrelépést szeretnénk, jobb, ha magunk gyártunk.M.F.: Miért?

Axel Fischer: Mindenekelőtt biztosítjuk a saját gyártási kapacitást, illetve minden folyamatot rövidebb úton, gyorsabban tudunk irányítani. A másik előnye, hogy csak a saját hibáinkból tudunk tanulni. Ez sokat ér.

M.F.: És pontosan miben nyilvánulnak meg a minőségi előrelépések?

Axel Fischer: Ez mindenképpen invesztálást jelent a minőség érdekében, szert tenni egy saját gyárra és az ezzel járó  rizikót vállalni. Már így is rengeteget tanultunk, de még a fejlődés elején járunk. Franciaországban az utolsó modellgyártók egyikeként, 1:43-as modelleket a 90-es évekig gyártottunk, azóta alvállalkozóknak adtuk ki. Most ismét magunk gyártunk, és naponta teremtünk alkalmat a fejlődésre, ami a termékeink javára válik.

Norev Peugeot 206 CC Parotech tuning

M.F.: Hogyan néz ki ez pontosan?

Axel Fischer: Megérthetik, hogy nem fogom most az összes titkos receptemet kifecsegni. De egy példa: korábban egy modell dekorációjának grafikáit itt Vaulx-en-Velinben készítettük, de most már nem foglalkozunk a dekoráció procedúrájával. A saját gyárunkban rövid időn belül világossá vált: a grafikai előkészítés az egyik, a dekorációs-szerszámok elkészítése a helyszínen a másik fontos lépés. Ide speciális szaktudás kell, ezen akarunk mi dolgozni. Ez valóban előrébb visz minket.

M.F.: Honnan veszi éppen most, ebben a gazdaságilag nehéz időben a bátorságot, hogy egy ilyen lépést megtegyen?

Axel Fischer: Ez mindenképp szükséges, ha előrébb akarunk jutni. Ez egy stratégiai beruházás, ami csak évek múlva lesz kifizetődő. De aki túl sokáig vár, azt talán utoléri a realitás. Több tudást, időt, és fejtörést szánunk a modelljeinkre. Pontosan így lesznek jobbak. Nézze csak meg a CMC-t! Itt is minden egy gyárból jön ki, egy kézből. Csak akkor jön létre minőség, ha mindent kontroll alatt tartunk.

M.F.: Mit készítenek most a gyárban? Az egész Norev-programot?

Axel Fischer: Ebben a pillanatban az 1:43-as és 1:18-as Die-Cast-Modellek (fém) jönnek ki a gyárból. A műgyanta miniatúrákat olyan cégek készítik számunkra, akik erre vannak specializálódva.

Norev Porsche Cayenne GTS 1:18


M.F.: A német automobil gyártók - kiváltképp 1:18-as méretarányban- egyre kevesebb ipari modellt rendelnek. Hasonlóan alakul ez a francia kollégáknál is? Mi a véleménye erről?

Axel Fischer: A francia szolgáltatóknál is visszaestek ezek a rendelések, mivel egészen hasonló a szituáció, de talán mégsem ennyire extrém módon. De egy valamit nem értek: Ha „X” szolgáltató az autóiparból nem tud megvenni 10.000 db-ot  „Y ” típusból, miért nem mondja: hé, nem lehetne 3000 darabot? És akkor mi megfontolhatnánk, hogy ez egyik vagy másik projektünknél kifizetődő lenne-e. Ehelyett most egyes autóipari szolgáltatók kiszállnak az 1:18-as bizniszből. De én meg vagyok róla győződve, hogy a jövőben pénzt tud hozni a konyhára az autóipar. Sőt, egy modell gyártását befejezni, nem lehet stratégia. Ezenkívül hiányzik az, hogy a kereskedők ajándékként vagy promóciós termékként modelleket adjanak a visszatérő vevőknek. De azt hiszem, ez a szektor nemsokára normalizálódni fog.

M.F.: Amikor a modellekre pillantok, az az érzésem, mintha a Norev nagyon erősen az 1:18-as méretarányra koncentrálna.

Axel Fischer: Ez biztosan így van. Ismét felfrissítettük a programunkat az 1:18-cal. Elégedettek vagyunk, hogy ez a méretarány fejlődik. Enyhén csökken az invesztálás az ilyen projektekbe. De ismét csak a termékek továbbfejlesztéséről van szó. Gondoljon csak a mozgatható részek nélküli  Le Mans-i vagy a DTM-i (Deutsche Tourenwagen Masters) versenyautókra. Ezekkel a miniatúrákkal gyorsabbak és aktuálisabbak voltunk a piacon, csúcs arányokkal és feltűnő díszítéssel.

M.F.: A kulcsszó a díszítés és a kivitelezés 1:18-as méretben: az az érzésem, nincs még egy olyan gyártó, aki 1:18-as modelleket ilyen kevés alkatrésszel gyártana, amik viszont optikailag  ilyen erős benyomást keltenek.

Axel Fischer: Köszönet az észrevételért. Azt hiszem a mi saját 1:18-as történetünk magyarázza a másik utunkat. Mi elsősorban a Bburago vagy Maisto árfekvésében mozgunk. Ha Ön ott sikeres akar lenni, akkor mindenképpen kevés alkatrésszel, egy nemes optikát kell elérni. Nekünk ez már nem elég. Jobbak akartunk lenni, szebb miniatúrákat akartunk megvalósítani. De megtartottuk a hatásosságunkat alkatrész ügyben, mert a több rész nem jelent automatikusan jobb minőséget is. Úgy lehet a leginkább létrehozni egy jó 1:18-as modellt, ha legapróbb elemeire szedünk egy eredetit. Ebben megint csak nagy segítségünkre van a saját gyár. De itt is érvényes az, hogy a díszítés optimalizálása döntő szerepet játszik. Soha nem fogunk olyan komplex modellt gyártani, mint a CMC. De mindig miniatúrákat fogunk gyártani, amivel nemcsak a gyűjtőket, hanem az autók szerelmeseit is szolgálni tudjuk.

M.F.: Önök mezőgazdasági modelleket is gyártanak 1:32-es méretarányban. Honnan jött ez az ötlet?

Axel Fischer: Megfigyeltük, hogy egyes szolgáltatók erősen invesztálnak ezen a területen. Ezért akartunk egyszer megpróbálkozni egy ilyen projekttel. Ez a méretarány egy érdekes lehetőséget jelent a programunkban. Kivárjuk.

(2010 július augusztus, Modell Fahrzeug alapján fordította Cs. Melinda)

Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print
Hozzászólások (0) Trackbacks (0)

Még nincsenek hozzászólások


Hozzászólás

(required)

No trackbacks yet.