www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

14ápr/110

125 éves az automobil – sorozat V. rész

Mercedes Benz 450 SEL

Az automobil 125 éves jubileuma a modellpiacon – 5.rész

Ismét közel 20 évet ugrunk az autótörténelemben, amikor a jubileumi modellszéria kapcsán az 1972-ben szeptemberében bemutatott 116 típuscsaládról ejtünk néhány szót. Az első, hivatalosan is S-osztályúnak, azaz a Mercedes felsőkategóriás kocsijának nevezett 116-os a korábbi 108/109-es modelleket váltotta le, természetesen technikai és formai szempontból egyaránt jelentősen megújulva.Ide tartozik a C 111-es kísérleti autónál kipróbált kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés a még jobb úttartás és kormányzás érdekében, valamint a biztonságot fokozó konstrukciós változások. Ezek közül néhány példa: a kocsi hátuljából a hátsó tengely fölé áthelyezett tüzelőanyag-tartály, a megerősített tetőkeretet magába foglaló biztonsági utascella, a belső tér elemeinek és a kormánykeréknek a jobb párnázása, az oldalról is jól látható nagy és bordás villogók, amelyeken kevésbé rakódott le a szennyeződés.

Mercedes Benz 450 SEL

A 280, 350 és 450-es típusok után a csúcsmodell az 1975 májusában bemutatott 450 SEL 6.9, amelyet egy 8 hengeres, 286 lóerős motor (ld. a fotókon) hajtott. A kocsi menetkomfortja az elsőként itt alkalmazott szintszabályozós hidropneumatikus rugózásnak köszönhetően kiemelkedően jó volt. E „csúcsragadozóban” a szériakivitelhez tartozott sok, más modellben csak extraként rendelhető olyan felszerelés, mint pl. a központi zár, a klímaberendezés vagy a fényszórómosó. Mindez nem kevés pénzébe került a vevőknek, egy 6.9-ért több mint kétszer annyit kellett letenni, mint pl. egy 350 SE-ért. A magas ár, a több mint 70.000 márka ellenére a 450 SEL 6.9-ből a négy és féléves gyártási periódusa alatt 7380 db talált gazdára.

A 116-os S-osztályhoz kapcsolódik egy, az egyetemes autótechnikában is mérföldkövet jelentő innováció: 1978 szeptemberétől ezekben az autókba volt rendelhető a világon először a Mercedes-Benz és a Bosch cég által közösen kifejlesztett ABS, azaz a blokkolásgátló rendszer, az aktív biztonság egyik alapköve. Azóta az ABS mindennapi része, alapfelszereltsége lett autóinknak.

Érdekességképpen meg kell említeni még két dolgot: először jelenik meg ilyen felsőkategóriás járműben dízelmotoros változat. Ez volt a 300 SD, amely ugyan a 115 lóerejével nem dicsekedhetett,  takarékosságával viszont annál inkább. Emiatt kizárólag az USA-ba és Kanadába gyártották, az ottani flotta-fogyasztási határértékek betarthatósága érdekében. A másik érdekesség a páncélozott kivitelek megjelenése, a típuscsalád 292 darabját látták el valamilyen fokú védelemmel. Ezen járművek vevői érthető módon nem átlagpolgárok voltak.

A jubileumi modellsorozat ötödik 1:43-as darabja ismét az IXO-tól került az ezüst díszdobozba. A modell pazar részleteket rejt, amelyet gondos szemlélődés után tudunk észrevenni. Mindenekelőtt a géptetőn és a csomagtér fedelén egyaránt hibátlan kivitelű a fotómaratott csillag, valamint az ugyancsak fotómaratott típusjelzés. Ez bizony sok drágább 43-as modellről is hiányzik, a tamponnyomott felirattal össze nem hasonlítható, főleg a plasztikussága miatt! A fotómaratott, mattfekete ablaktörlő-páros szépen fekszik a szélvédőn. A lámpatestek fent említett bordázása a modellen is kijön, precíz az öntésük. Szépek, tiszták a fényszórók, talán az oldalüvegek kissé „huplis” felülete kifogásolható. A mercis zsargon szerinti „barokk” felnik tökéletesen autentikusak a modellhez, öntésük szépnek mondható ebben a méretarányban. A képeken látható, világosbarna metál fényezésű modell annyira hiteles, hogy a korabeli gyári, még fekete-fehér sajtófotókon látható igazi autó rendszámát viseli!!

Még egy kiegészítés az típus modelljeit illetően: a 116-os S-osztály másik ismert és egyben különleges 1:43-as kicsinyítését a „német kancellár”-i sorozatban a Minichamps készítette el, az autó mellett egy 1:43-as kis Helmut Schmidt is várja az indulást, jellegzetes simléderes sapkájával a fején. Igaz, neki csak egy 350 SEL-re tellett…….

Helmut Schmidt 350 SEL-je

Néhány nap múlva a jubileumi a sorozat utolsó darabja, az új CLS következik, ennek a története viszont már napjainkban játszódik.

Juhász Péter

Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print
Hozzászólások (0) Trackbacks (0)

Még nincsenek hozzászólások


Hozzászólás

(required)

No trackbacks yet.