www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

27márc/110

125 éves az automobil – sorozat IV. rész

Mercedes Benz 300 SL

Az automobil 125 éves jubileuma a modellpiacon – 4.rész

A második világháborút követően a lerombolt gyárak, üzemek újjáépítése, a termelés újraindítása nagy anyagi és fizikai erőfeszítést igényelt a Daimler-Benz-től, így fejlesztésre csak az 50-es évek elején került sor. Ennek egyik eredménye mindjárt egy ma már klasszikusnak számító koncepció, az SL, azaz a sportos (S=Sportlich) és könnyű (L=Leicht) sportkocsi-család megszületése volt. Ma már az ötödik generáció fut, az is a vége felé, mert jön a hatodik, a 231-es típus. De maradjunk az ötvenes éveknél. 1954-ben, a New York-i autószalonon mutatta be a gyár a W198-as műszaki, 300 SL kereskedelmi jelölésű autót. A kocsi formai és technikai megoldásai nagy sikert arattak mind az átlagközönség, mind a szakemberek körében. Itt kell megjegyeznem, hogy ugyan az évszázadból még 46 év hátravolt és csodálatos sportkocsik születtek, 2000-ben egy független autós szakmai zsűri a Motor Klassik folyóirat szavazásán az évszázad sportkocsijává választotta a 300 SL-t, megelőzve többek között a Porsche 911, Ferrari 250 GT, Jaguár E, Ford GT nevű legendákat!

A formai megoldások közül három elem érdemel külön említést, amelyet a Mercedes formatervezői azóta sem tudtak feledni. Az első a két különös, felfelé nyíló ajtó, amelyről a kocsi a „sirályszárnyú” becenevet kapta. A második a motorháztetőn látható két hosszú domborítás, azaz a „Powerdom” (amely ugyan a nagy felületű lemez merevítési céljára szolgált, de a sportosság szimbóluma lett, lásd pl. az 1997 óta piacon lévő SLK, az aktuális SL és SLS modelleket). A harmadik pedig az első kerék mögött, a kocsi oldalán látható rácsozás, amely legutóbb az SLS-en bukkant fel.  A 300 SL acéllemez karosszériája egy –a nevének megfelelően- könnyű, de erős csővázra tett héjszerkezet volt (ld.  a gyártósort mutató fotón!). Ezért fontos ma is a kocsik restaurálása során azt a szabályt figyelembe venni, hogy a levett héjat egy, a csővázzal megegyező pontokon feltámasztott provizórikus tartón kell elhelyezni, mert a héjnak nincs komoly tartóképessége, elvetemedik és akkor nem lehet egykönnyen visszatenni. Érdekesség, hogy kísérletképpen 29 db autót alumínium karosszériával is gyártottak.

Mercedes Benz SL 300

A 4 köbcenti híján háromliteres, 45 fokban balra döntött hathengeres, befecskendezős motorban és a hozzátartozó hajtásláncban minden benne volt, ami akkor a motortechnikában a csúcsot jelentette. A 215 lóerő a két utasával is csak 1550 kg körüli tömegű kocsit –hátsóhíd áttételétől függően- 235-260 km/órás végsebességre tudta gyorsítani.  A „sirályszárnyú” coupé kivitelből 1954-58 között kereken 1400, a vászontetős roadsterből 1958-63 között 1858 darabot gyártottak. A kis darabszám ennek a különleges sportkocsinak nagy értéktartást jelentett és jelent ma is, mert egy tökéletes példány piaci ára akár a 350-400.000 eurót is eléri.

A jubileumi modellsorozat negyedik darabjaként a Daimler a Schuco 1:43-as modelljét tette a díszdobozba. A modell gyönyörű részleteket rejt, de nagy kár, hogy nyitható ajtókat tettek rá, mert a bizony nem 100 %-os rések rontják az összhatást. Bár lehet, hogy éppen a különleges ajtó kihangsúlyozása érdekében választották a Daimler „modellügyi” illetékesei ezt a darabot. A 300 SL egyébként rendkívül népszerű a modellgyártók körében is, szinte mindenki megcsinálta valamilyen méretarányban 1:10-1:160 között, a játéknak szánt gumimodelltől és lendkerekes változattól kezdve a szupermodellig (A CMC az ős W194 mellett még azért tartozik egy csúcsminőségű 18-assal!!).

No de térjünk vissza a jubileumi kiadáshoz. A modell színe nagyon autentikus, ez a sötétszürke valós szín, csakúgy mint a hozzá választott piros belső. Hibátlanok a fotómaratott ablaktörlők, a belső tükör, a kormány és a műszerfal elemei. Az ülések mögül nem hiányzik a kárpittal azonos színű bőröndkészlet, amely az eredeti autóknak is tartozéka volt. Az oldalsó rácsok és a jellegzetes hűtőrács is kellően filigrán. A kerekek a lemezfelnis

Mercedes Benz 300 SL

kivitelek (ezek bírták jobban a valódi kocsik nagy sebességét, a látványosabb küllősek hajlamosak voltak deformálódni), közepükön a csillag tiszta, nem bemosódott  és a fényszóróüvegek is szépnek mondhatók. A 43-as 300 SL modellek sorában tehát hibátlan ez Schuco, ha az ajtórés dologtól eltekintünk. A képen látható 626-os sorszámú modell testvére rögtön gazdára talált a februári Váci úti börzén. Hiába, a „csillagszeműeknek” egy 300 SL egy jubileumi díszdobozban kihagyhatatlan....

Találkozzunk a sorozat utolsó előtti darabjának, 116-os S-osztály vezérhajójának, a 450 SEL 6.9-nek a bemutatóján néhány nap múlva...

Juhász Péter

Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print
Hozzászólások (0) Trackbacks (0)

Még nincsenek hozzászólások


Hozzászólás

(required)

No trackbacks yet.