www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

22márc/110

125 éves az automobil – sorozat III. rész

Mercedes Benz 500K Spezial Roadster 1934

Az automobil 125 éves jubileuma a modellpiacon – 3.rész

A Daimler Motoren Gesellschaft  és a Benz&Cie 1926-os egyesülésével létrejött Daimler-Benz AG az 1929-33 közötti nagy gazdasági világválság után intenzív fejlesztésekkel igyekezett az autóipar élén maradni. A Ferdinand Porsche (aki 1923-26 között a Daimler főkonstruktőre volt!) által kifejlesztett, majd az autósportban kipróbált kompresszoros technika teret nyert az utcai autókban is.  Az 1930-as évek első felében a Mercedes a soros, nyolchengeres, kompresszoros feltöltővel ellátott motorjaival uralta a luxusautók piacát. Az 1934-es berlini autókiállításon bemutatott „500-as típus kompresszorral”, röviden 500K nyolc karosszériaváltozattal jelent meg: készült egy ún. „Stromlinien” áramvonal-karosszéria, amelyet a hangzatos „Autópálya-futárkocsi” névvel illettek, továbbá négyajtós limusine, háromféle cabriolet,  kétajtós nyitott túrakocsi kivitel, no és a Spezialroadster. Az ötliteres, alapban 100, kompresszorral 160 lóerős motor maximum 160 km/órás tempóra tudta felgyorsítani a közel 2,5 tonnás járművet. A kocsi Mercedes terminológia szerinti W száma a 29-es volt.

A karosszériaváltozatok koronáját kétségkívül az ún. „Sindelfingen”-i karosszériás Spezialroadster jelentette, amelyből 1934-36 között gondos, tisztán kézi munkával mindösszesen 29 db készült. (Sindelfingen, ez a Stuttgart melletti kisváros volt a kocsi gyártási helye, ma is itt működik a legnagyobb németországi Daimler üzem.) A karosszéria terveit Hermann Ahrens készítette. A Spezialroadster az elegáns vonalvezetésének, a hosszan ívelt sárvédőinek és osztott, ék alakú szélvédőjének, luxus kialakítású belső terének köszönhetően kétségkívül a II. világháború előtti éra egyik legszebb

Az eredeti autó (Mercedes Benz 500K Spezial Roadster 1934)

luxusautója volt, amelyet az akkori független szaksajtó is elismert.

Az 500K utóda az 1936-39 között gyártott 540K volt, egy kb. 400 köbcentivel nagyobb hengerűrtartalommal és ennek megfelelően 20 lóerővel nagyobb teljesítménnyel. AZ 500K és 540K alvázakra több német és angol karosszériaépítő cég is remekbeszabott ruhákat készített, többek között a berlini Erdmann-Rossi, amely egy különleges, teljesen burkolt kerékjáratú, ezüst ékszerdobozt varázsolt 1935-ben egy 500 K alvázra (ld. a fotón).

Az 500K Spezialroadster modelljét, a 125 éves sorozat első két darabjához hasonlóan ugyancsak az IXO faragta meg. A modell már megjelent korábban az IXO Museum sorozatban is, ez került most az elegáns jubileumi dobozba. Hibátlan fényezés, szenzációs részletezés jellemzi a kicsikét, különösen a műszerfal, a küllőzés és a hűtőrács tekintetében. Ez utóbbi mindig kihívást jelent a modellgyártóknak, ha Mercedest akarnak leképezni. Különösen szép feladat az ilyen régi spicc-hűtő, amelynek rácsa keresztben és hosszában egyaránt tagolt. A 43-szoros kicsinyítés ellenére a karosszéria hullámvonalszerű sárvédői arányosak, pontosan adják vissza ez eredeti kocsi szépségét. A fehérszegélyes abroncsok ugyancsak az eleganciát hivatottak növelni. A műszerfal elemei tisztán kivehetők, precíz a kormány és a váltókar. Hiába, nyitott modelleknél ezeket a részleteket nem lehet elnagyolni!! A fotókon látható példány az 1250-es limitációból az 1205.-ik darab. Összességében a piros-bézs modell nagyon szépen mutat a doboz fekete alaplapján.

Végezetül ennek a modellnek a kapcsán engedtessék meg egy személyes megjegyzés: a piros 500K Spezialroadster eredetije ma a Mercedes Múzeumban áll (ld. a két fotót), és amikor éppen nem állt ott, hanem 1998-ban felújításon volt, e sorok szerzőjének megadatott ebben a múzeumi példányban utazni, sőt azt egy udvarnyi távon vezetni is...

A sorozat következő darabjával ismét ugrunk majd 20 évet az időben, a 300 SL már a világháború utáni német gazdasági fellendülés időszakának terméke. Néhány nap türelem.......

Juhász Péter

Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print
Hozzászólások (0) Trackbacks (0)

Még nincsenek hozzászólások


Hozzászólás

(required)

No trackbacks yet.