www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

20márc/110

125 éves az automobil – sorozat II. rész

Mercedes Simplex 40 PS 1902

Az automobil 125 éves jubileuma a modellpiacon – 2.rész

A Benz Patent-Motorwagen után az 1902-es Mercedes-Simplex 40 PS következik a Daimler cég 125 éves jubileumi modellautó sorozatában. Ez a kocsi a legendás Mercedes 35 PS utóda volt, erről is kell ejtenünk néhány szót (a PS rövidítés lóerőt jelent, a német „Pferdestärke” szó két betűje).Miért is volt legendás a Mercedes 35 PS? Mert ez volt az a jármű, amely először mutatott igazi autóformát a korábbi kocsi-hintószerű szerkezetekkel szemben. Hosszabb tengelytáv, alacsony súlypont, elöl elhelyezett méhsejt rendszerű hűtő, döntött kormányoszlop, karosszált forma jellemezte. Wilhelm Maybach, Daimler zseniális mérnökbarátjának a konstrukciója volt.

Emil Jellinek, az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai főkonzulja korán felismerte az automobil jelentőségét, az abban rejlő korszakalkotó lehetőségeket és jó kapcsolatba került a Daimler Motortársasággal. 1900-ban meg is rendelt egy akkor óriási üzletnek számító 22 darabos mennyiséget a 35 PS-ből, feltétele egy volt csupán: nagyobbik lánya, Jellinek Mercedes keresztnevét viseljék a kocsik  a hűtőn. Ez meg is valósult, az 1901 márciusában (éppen 110 éve!!) leszállított járművek elején ott állt szép kalligrafikus betűkkel a Mercedes név, amely egyben a Daimler gyártmányú járművek márkaneve is lett. A védjegy, a háromágú, még körbe nem foglalt csillag 1909 –től, a levédés évétől jelenik meg az autókon.

A 35 PS továbbfejlesztett változatát a Simplex 40 PS-t 1902-ben hozta ki a Daimler cég, immár erősebb, 40 lóerős négyhengeres motorral. A Simplex név a kocsi egyszerűségét volt hivatott jelezni, ami a korábbi járműkonstrukciókhoz képest valóban egyszerűbb kezelhetőségben mutatkozott meg. A kocsinak kettő és négyüléses változata volt. Az IXO cég az előbbit, a kétülésest képezte le 1:43-as méretarányban, mondhatjuk pompás részletességgel. A fehér színű kocsin kiemelkednek a valóságban sárgaréz elemek, a kezelőszervek a műszerfalon, a hűtőkeret, a fényszórók. A műszerfalon precízen sorakoznak a kézi olajozó hengerek, amelyeknek az időszakos működtetésével kellett a gépkocsivezetőnek gondoskodnia a jármű forgó-mozgó (a motoron kívüli) alkatrészeinek kenéséről. A Simplex fent említett egyszerű kezelhetősége tehát csak az akkori mércével mérve volt egyszerű, bizony némi zongorista képességekre is szüksége volt egy korabeli sofőrnek a kenőszelepek nyomogatásához!! A modell mattfekete hűtőjén megtaláljuk a pici, de jól olvasható Mercedes feliratot. A szépen strukturált két egyes ülés mögött igazi gumiból van a két pótkerék, pontosabban pótgumi, amire bizony gyakran szükség volt a még patkószögekkel bőven meghintett korabeli utakon autózva. Ha a modell hátsó része alá nézünk, megtaláljuk mindkét oldalon a filigrán hajtóláncot a hozzátartozó, valóban fogazott lánckerekekkel. A kerékagyak közepén jelölték a réz agysapkát, a küllőkön azonban már nincs az arany csík kihúzva, no de legyünk maximalisták, ebben a méretben ez még elmegy.

Összességében az IXO jó munkát végzett. A sorozat következő darabja a több mint harminc évvel későbbi 500 K, de ennek bemutatására a Tisztelt Olvasónak nem 30 évet, csupán néhány napot kell várnia.......

Juhász Péter



Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print
Hozzászólások (0) Trackbacks (0)

Még nincsenek hozzászólások


Hozzászólás

(required)

No trackbacks yet.