www.automodellvasar.hu Első magyar online autómodell újság

22feb/113

Mit gyűjtsünk?

Mit gyűjtsünk? (kezdjük az alapoktól)

Természetesen autómodelleket, azokból is lehetőleg a méretarányos, igényes kidolgozású úgynevezett diecast, azaz fém (”fröccsöntött” modelleket).

Hogy miért autómodelleket? Mert ez szinte minden fiú gyerek egyik kedvenc játéka. Egy férfinak is kell egy-vagy több hobby, e nélkül talán nem is igazi férfi. Az sem szégyen, hogy egy kicsit mindig megmaradunk gyereknek, korunktól függetlenül.

Nálam például az angol Matchboxokkal kezdődött. Megláttam az iskolatársaimnál, és rögtön tudtam, hogy nekem is kell ilyen. Pedig nem voltam egy követelőző gyerek. Na de honnan, ugyanis akkor még Magyarországon nem lehetett őket kapni. Hoztak nekem külföldről (Angliából, Bécsből, Olaszországból, Franciaországból stb.). Aztán szerencsére megjelentek itthon is a boltokban. Boltokban, mondjuk inkább úgy, hogy néhány boltban, az Úttörőáruházban, később a Hobby boltban, és lehetett kapni a Váci utcában a „Marklin” boltban, és a Dufy néninél.

Nem sokkal később kiderült, hogy vannak ezeknél nagyobb méretarányos játék-modellek is. Hívjuk Őket így, mert mai szemmel modell-nek nevezni talán túlzás lenne, de játéknak hívni, meg” illetlenség”.

Az én látókörömben, és gyűjteményemben megjelent a Corgi-Toys, Dinky-Toys, Politoys, Mercury, Polistil, majd jóval később a Bburago is. Ma is megvannak, dobozostul és gyűjteményem legrégebbi darabjai.

Még később, amikor modellekre már több pénzt is megengedhettem magamnak, akkor következett a Brumm és akkor még Modell Box, később Best és Bang korszakom. Ezekután megjelentek a piacon a Vitesse modelljei, amikben az volt a különleges számomra, hogy jó néhány rally autó is volt köztük, és már nem Bburago színvonalon. A teljesség igénye nélkül folytatom a márkák sorát Ixo, Minichamps, Solido, Art, Top modell stb. Természetesen ezek már 1/43 méretarányban képezték gyűjteményem részét.

Térjünk vissza a kiindulási ponthoz, hogy mit gyűjtsünk az autómodellek közül. Miért gyűjtsünk fém (die cast) modelleket?

Nagyon jók a műanyag összerakható makettek is, de azokban az „élvezet”, csak az összerakásukig tart, ettől kezdve, csak a „gond” van velük, letörik róluk ez-az, elengednek egy idő után a ragasztások, vonzzák a port, és utána igazából, már portalanítani sem lehet. Ezen kívül kiábrándító, amikor kézbe vesszük, és nincs semmi súlyuk egy fém modellhez hasonlítva. Vannak műgyantából készült nagyon szép, főként kisszériás modellek is, de ezeknél is a ragasztások idővel elválhatnak és ugyan a műanyag nagyon lassan bomlik le, de repedések, spontán törések bekövetkezhetnek az idő előrehaladtával.

Méretarány

Igaz-e, hogy itt sem a méret a lényeg? Minél nagyobb méretarányú egy modell annál részletesebb és akár drágább is lehet. Viszont az is igaz, hogy annál több helyet is foglal el, általában előlünk ill. családunk elöl. Mi is a méretarány? Ez egy olyan viszonyszám, amely megmutatja, hogy a modellünk, hányad része az igazinak. Például egy 1/43 léptékű, méretarányú autó egy igazi 4, 5 méter hoszzú autónak a 43-ad része, vagyis 4500mm/43=104. 6mm hosszú, azaz kb. 10, 5cm. Nézzük meg ezt most a leggyakoribb méretarányoknál:

1/18-nál 25 cm ugyanez a méret, 1/24-es méretaránynál, kb. 19cm, 1/72-nél kb. 6cm, és 1/87-nél kb. 5cm. Én az arany középutat választottam és azt is ajánlom, és ez az 1/43 méretarány. Nemcsak a helyigénye miatt jó ez a méret, de ebből van a legnagyobb választék is. Ahhoz már elég nagy, hogy megfelelően részletes legyen, de még ne foglaljon el túl sok helyet. Jobban járunk általában, ha lemondunk az ajtók, motorháztető és csomagtérfedél nyithatóságáról, mert általában ezek illesztési hézagai elcsúfíthatják az ilyen méretarányú modelljeinket, persze itt is, vannak jócskán kivételek is. Ha van mondjuk H0 villanyvasutunk, netán esetleg ilyen terepasztalunk, ehhez az 1/87 méretarányú autók tökéletesen illeszkednek. Keverhetjük a méreteket is, így is változatosabb lehet a gyűjtemény.

Milyen elvek szerint gyűjtsünk?

Nagyon sokféle lehetőségünk van. Egyre azonban vigyázzunk, ha nagyon szűk kört választunk, sok lesz az utánajárás és kevés a modell, ez nagyon bosszantó tud lenni, persze az ellenkezője is.

Néhány lehetőség: Összegyűjthetjük a családban volt autókat, azokat a sport és luxusautókat, amelyek soha nem fognak a házunk előtt állni, de a polcunkon ott lehetnek. Gyűjthetünk versenyautókat (győzteseket és veszteseket is, hisz ez utóbbiak többen vannak), ezen belül, rally, F1, Le Mans, túraautókat. Gyerek és serdülőkorunk kedvenceit is összegyűjthetjük. Lehet tűzoltókat, rendőrautókat, mentőautókat, taxikat gyűjteni. Az amerikai autók gyűjtőinek is nagy tábora van. Lehet (már) összegyűjteni a volt KGST autók modelljeit is. Sokan gyűjtenek különböző márkákat, Mercedest, Ferrarit, Lamborghinit, Citroent, Volvót, Saabot stb., vagy olasz, francia, német autókat. Ide sorolom még a motorok és a teherautók, autóbuszok, valamint egyéb haszonjárművek, munkagépek gyűjtését is. Összegyűjthetünk egy egész kis ipartörténeti kiállítást is az autózás kezdeteitől napjainkig. Ez esetben egy autómúzeum állhat a vitrinek polcain. Gyűjthetünk csupán egy, vagy néhány modellgyártó termékeit. Kijelölhetünk egy korszakot, amelyen belül gyűjtjük az autócskákat. Nagyon fontosnak tartom, hogy hobbynk, a család köreiben egyetértésre találjon, ne ellenezzék azt, sem a feleség, sem a párunk, sem a gyerek(ek). Szintén nagyon fontos, hogy megfelelően határozzuk meg a gyűjtendő modellek fő jellemzőit, a méretarányt és az irányelveket. Nagyon kellemetlen, ha például egy több száz darabból álló 1/18-as gyűjteményt kell felszámolnunk, csupán azért, mert nem férünk el tőlük, és mondjuk újra kezdeni a gyűjtést az 1/43-as méretaránnyal. Ez általában anyagilag is veszteséges. Ha kijelöltük a gyűjtés fő csapásirányát azért, hagyjunk meg még egy lehetőséget, a főcsapásirányon kívüli modelleknek is ez pedig, az "ami még megtetszik" kategória. Ez azért is jó, mert nem lesz egysíkú a gyűjteményünk, hanem változatosabb lesz, másrészt, ha bemegyünk egy boltba, nem kell üres kézzel távoznunk, ha éppen nincs a gyűjteményünkbe illő modell.

(szenci)

Megosztás:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Add to favorites
  • Print
Hozzászólások (3) Trackbacks (0)
  1. “úgynevezett diecast, azaz fém (”fröccsöntött” modelleket).”

    Ezzel vitatkoznék. Műgyantából olyan elképesztő minőségű modelleket lehet kapni, amelyekhez hasonlót fémből nagyon ritkán lehet kifogni. Az áruk persze csillagászati (>300 euro), de amit az MG, Versus, BBR, MR Collections és hasonlók tudnak, az egyszerűen utolérhetetlen. Egy igazi gyűjteménynek ékköve lehet egy ilyen modell – persze nem egy poros polcon tárolva, hanem “megadva a módját”.

    Az én gyűjtési alapelvem? Ferrarik, 1/18-ban, mindegyikből szigorúan egy, lehetőleg vörösben. Ha ebben a színben nem gyártották, vagy a modell érdekes, de az eredetije sem létezett vörösben (pl. Anson ferrari 246 GT Dino – Giro Italia #358), akkor úgy, ahogy a valódi kinéz. Ha egy modell több festéssel, rajtszámmal is kapható (pl. F430 Challenge), akkor abból “legvörösebb”. A legtöbb autóm fém (die-cast), de van már 2-3 műgyanta is. Muszáj ilyen szabályokat felállítani, különben ha tágabb témát választ a gyűjtő, az Isten pénze és egy hangár sem lesz elég a gyűjteményre :-)

  2. Kedves Hellsing!
    A cikk írója is azt írja, hogy vannak szép műgyanta modellek, de ahogyan írod, nyilván gazdaságosabb fém modelleket gyűjteni. Jómagam imádom a műgyanta modelleket, a Provence Moulage és a Neo modelljei is szépek, ezeket szoktam is forgalmazni, igaz egy-két drágább Neónál már én is belefutottam abba, hogy a szélvédő levált, még eladás előtt. Fémnél ez azért talán ritkább, bár hibák ott is vannak. Majd teszek fel még a nürnbergi vásárral kapcsolatban fotókat, amik műgyantákról készültek, egész elképesztő, kedvencem egy japán Lambo Countach 1:43 volt, ára 200 Euró! :-)
    Ha gondolod, mutasd be a gyűjteményed darabjait a fórumban, örömmel vennénk.
    Köszönjük a hozzászólást! :-) Üdv, Tamás

  3. Kedves gyűjtőtársam ! Igazán örömmel olvastam “Mit gyűjtsünk?” című írásodat. Egészen magamra ismertem – ugyanígy kezdtem én is annak idején. Felidézted az emlékeket. Köszönöm!
    Magamról csak röviden: 1967-ben kezdtem matchboxokkal…aztán jött a többi gyártó is. Rendszeresen járok a Váci úti börzére, a hiányzó modelleket főként ott szerzem be. Jelenleg már 1300 db felett tartok. A helyhiány nálam is gondot okoz.
    További sok sikert kívánok: SE


Hozzászólás

(required)

No trackbacks yet.